Saturday, January 31, 2009

“KAMU BUNUH MEREKA”


Kali ini bukan lagi dijalan raya ataupun dihadapan kedutaan Israel ataupun US, sebalik bertempat di Davos Switzerland. Pada ketika itu satu Forum Ekonomi Dunia (WEF) sedang berlangsung.
PERDANA Menteri Turki, Recep Tayyip Erdogan, mengecam tindakan serangan zalim Israel keatas Gaza dan serta memarahi Presiden Israel Shimon Peres, kerana menafikan Tel Aviv bersalah mengganas di Gaza dengan berkata: "Kamu bunuh mereka."
Peres sebelumnya menegaskan bahawa tindakan serangan mereka adalah kerana serangan roket yang dilancarkan oleh pejuang-pejuang Hamas, dan turut menafikan bahawa Gaza dikepung dan kebuluran tidak berlaku di Gaza. Namun realitinya umum semua tahu bahawa pejuang-pejuang Hamas melancarkan roket mereka kerana tindakan biadap rejim Israel yang telah merampas tanah dan kawasan mereka serta membunuh nyawa orang awam yang tidak berdosa. Jadi salahkah jika mereka mempertahankan hak mereka daripada terus dirampas.
Melihat kepada statistik jumlah kematian kedua-dua pihak, rakyat Palestin yang terkorban sebenarnya jauh lebih besar daripada jumlah yang terkorban di pihak Israel. Dalam serangan ke atas Gaza yang mengorbankan lebih daripada 1000 nyawa, serta penggunaan senjata kimia yang merbahaya juga turut membuktikan bahawa Israel adalah pengganas zalim bukannya pejuang-pejuang Hamas yang hanya bertindak setelah hak-hak mereka dirampas oleh rejim Israel. Berikut adalah antara petikan kata-kata Perdana Menteri Turki sebelum meninggalkan forum.
"Saya berasa sangat sedih kerana hadirin bertepuk tangan selepas tuan (Peres) berucap kerana ramai penduduk (Palestin) telah terbunuh," katanya kepada Peres sebelum dicelah oleh pengerusi sesi iaitu wartawan Washington Post, David Ignatius.
"Peres, kamu lebih tua daripada saya. Suara kamu terlalu tinggi. Kamu bunuh mereka. Saya masih ingat kanak-kanak yang mati di tepi pantai. Saya masih ingat dua bekas Perdana Menteri (Israel) berkata mereka gembira masuk Palestin dengan kereta kebal. Dalam soal membunuh, kamu terlalu bagus."
Seharusnya perkara ini boleh dijadikan pengajaran kepada kita bahawa umat islam haruslah lebih tegas dan bersatu dalam menjaga kedaulatan Islam dan dalam usaha memerangi musuh-musuh Islam.
“Mereka (orang-orang yang bersama Rasulullah) adalah orang-orang yang tegas terhadap orang-orang kafir, tetapi berkasih saying terhadap sesame mereka.” (Al-Fath (48):29)
Baca Seterusnya

Saturday, January 24, 2009

EMPAT PERKARA

Seorang sahabat pernah mengatakan bahawa terdapat empat perkara yang disembunyikan oleh Allah dalam empat perkara. Bunyinya nampak pelik, dan mungkin tidak pernah terfikir oleh kita sebagai hamba-Nya. Dan tidak kurang juga mungkin ada yang sudah mengetahuinya. Namun tidak salah sekiranya saya ingin kongsikan bersama agar terisi nikmat yang sering melalaikan kita iaitu nikmat kelapangan.
Pertama sekali, Allah s.w.t menyembunyikan KEREDHAAN-NYA DALAM SETIAP AMALAN, jadi sebagai hamba-Nya, kita tidak seharusnya bersikap atau mengecilkan sesuatu amalan itu. Kerana boleh jadi amalan yang kita pandang sebagai remeh itu, merupakan amalan yang diredhai oleh Allah. Dan sebagai hambanya, dalam setiap urusan dunia mahupun agama yang dicari adalah redha-Nya bukan nya redha manusia. Jika seluruh manusia merestui tetapi Allah tidak meredhainya, maka tiada ertinya perkara tersebut kepada bekalan kita untuk akhirat kelak.
Yang kedua, Allah s.w.t menyembunyikan KEMURKAAN-NYA DALAM SETIAP MAKSIAT YANG DILAKUKAN. Dalam kehidupan kita, seboleh-bolehnya tanamkan dalam diri kita untuk mengelakkan diri dari terjerumus dalam maksiat. Kerana dikhuatiri maksiat yang kita lakukan itu dimurkai oleh Allah, walaupun bagi kita ianya kecil. Dan sentiasa berhati-hatilah dalam setiap urusan kita, serta kuatkan taqwa kepada Allah semoga kita dipelihara-Nya. Adakah kita sebagai hamba-Nya, ingin mencari kemurkaan-Nya?
Yang ketiga, Allah s.w.t menyembunyikan WAKTU MUSTAJAB UNTUK DIMAKBULKAN DOA. Sebagai manusia yang sentiasa pelbagai dugaan, keluh kesah, kita sememangnya tidak dapat lari daripada memohon pertolongan dari Yang Maha Esa. Namun janganlah sesekali berputus asa akan pertolongan Allah, sebaliknya tingkatkan amalan, cegah kemungkaran, serta sentiasalah mengingati-Nya dan mohon pertolongan serta doa kepada-Nya dalam setiap waktu. Semoga doa dan harapan kita itu dimakbulkan-Nya. Dan cepat atau lambat pertolongan Allah itu, bukannya urusan kita, yang penting hendaklah sentiasa yakin akan pertolongan-Nya.
Akhir sekali, Allah swt menyembunyikan WALI-NYA DALAM KALANGAN UMAT MANUSIA. Kenapa agaknya?. Mungkin Allah ingin mengajar hambanya agar sentiasa saling hormat-menghormati dalam kalangan manusia. Janganlah kita menyombongkan diri, dan menyangka diri kita ini sempurna ataupun terbaik kerana boleh jadi, ada lagi yang lebih baik daripada kita. Saling hormat-menghormati dapat membina ikatan ukhuwah yang teguh, seterusnya menyatukan kembali umat islam di bawah satu kalimah “La Ilaha Illallah”.
Sekian
p/s Sebarang cadangan ataupun komen adalah dialu-alukan: Ibnufauzi
Baca Seterusnya

Tuesday, January 20, 2009

KEMENANGAN HAMAS DI GAZA



Usaha yang kita lakukan sebelum ini telah menampakkan hasil. Doa munajat, solat hajat dan bantuan telah membuahkan hasil dengan kemenangan berpihak kepada kerajaan HAMAS. Dunia dihidangkan dengan berita berat sebelah, seolah-oleh kemenagan berpihak kepada rejim Zionis tetapi hakikatnya tidak.... kita menang dalam pertempuran ini, kemenangan ini bukan sahaja untuk HAMAS tetapi adalah hadiah kepada seluruh umat Islam, dan ia memberikan isyarat kepada dunia bahawa yang Maha Berkuasa itu hanya Allah.
Kita masih ingat lagi perang 6 hari dengan rejim Zionis, dimana semua negara-negara arab bersatu untuk menentang Israel tetapi telah dimalukan oleh Israel, kemenangan berpihak kepada mereka. Tetapi hari ini menunjukkan kepada kita kelompok yang kecil mampu menghalau dan memalukan kelompok yang besar berkuasa.
Selepas ini banyak lagi kerja yang perlu kita lakukan, di antaranya memastikan kemenangan berpihak kepada kita tetapi dengan beberapa syarat:
1- Berkeyakinan tinggi bahawa kemenangan akan berpihak kepada kebenaran.
2- Pergantungan sepenuhnya kepada Allah dengan usaha berlipat kali ganda untuk memastikan agama ini terbela.
3- Kewaspadaan dan menjauhkan diri terhadap ancaman Yahudi dan konconya secara berterusan dan sedar terhadap usaha jahat mereka.
4- Anjakan untuk berjihad hidup subur di dalam diri umat Islam.
Sumber: http://www.amanpalestin.com/
Baca Seterusnya

Sunday, January 18, 2009

PENGAJIAN PONDOK UNIVERSITI

JADUAL PENGAJIAN PONDOK UNIVERSITI
TARIKH PENGKULIAH KITAB
18 JAN Ust. Ahmad Dusuki B. Abd Rani APA ERTINYA SAYA MENGANUT ISLAM
08 FEB Ust. Khairul Anuar B. Hj Ahmad WAFI(SYARAH HADITH 40)
22 FEB Ust. Ahmad Dusuki B. Abd Rani APA ERTINYA SAYA MENGANUT ISLAM
08 MAC Ust. Khairul Anuar B. Hj Ahmad WAFI(SYARAH HADITH 40)
22 MAC Ust. Ahmad Dusuki B. Abd Rani APA ERTINYA SAYA MENGANUT ISLAM
05 APRIL Ust. Khairul Anuar B. Hj Ahmad WAFI(SYARAH HADITH 40)

Masa : Bermula 9.00-11.00 pagi
Tempat: Bilik Latihan Utama, Blok C, UPSI
Penyertaan adalah percuma
Anjuran : Persatuan Pendidikan Islam
Dengan kerjasama: Pusat Islam, Jab. HEPA UPSI

Untuk maklumat lanjut
www.ppiupsi.webnode.com
http://pusatislam.upsi.edu.my
Baca Seterusnya

Saturday, January 17, 2009

PREVIEW NOVEL: KITAB CINTA YUSOF DAN ZULAIKHA


Novel ini mengisahkan tentang cinta dan iman berlandaskan kisah Al-Quran yang telah dieksporasi ke dalam kehidupan, pengalaman dan perilaku umat sekarang. Ia juga dapat dijadikan inspirasi hidup bagi kaum muslimin/muslimat dalam menjalani ibadah, cinta dan obsesi kehidupan.
Novel ini mengisahkan cinta yang lahir diantara seorang pemuda desa iaitu Yusof dan seorang gadis kota iaitu Zulaikha, yang pada mulanya tidak disedari oleh kedua-duanya. Namun dalam usaha mereka mencari cinta ini, timbul pelbagai masalah dan salah faham yang menguji kekuatan mereka.
“Memang cinta itu biasanya membelenggu jiwa, keindahannya pasti membuatkan manusia leka dan lena. Tapi, anakku cinta adalah perasaan, dan perasaan itu adalah fitrah. Setiap insane akan dikurniakan perasaan ini. Kau tidak dapat lari dari cinta, mungkin hari ini kau menolaknya, esok lusa kau akan mengejarnya.” (petikan dari novel ini)
p/s Selamat membaca..
Baca Seterusnya

Saturday, January 10, 2009

SEJENAK DI RAPAT UMUM RISE FOR GAZA


10 Januari, bertempat di stadium Melawati Shah Alam, satu program rapat umum yang dianjurkan oleh Aman Palestin bagi menyuarakan bantahan rakyat Malaysia terhadap kekejaman rejim zionis dan sekutunya, serta turut menyuarakan sokongan kepada perjuangan pejuang-pejuang Palestin mempertahankan hak dan agama dari terus ditindas.
Lebih kurang jam 10 pagi, rapat umum ini bermula dengan ucapan dari pelbagai wakil-wakil NGO, parti politik, serta wakil dari Palestin. Lebih 5000 peserta yang hadir pada rapat umum kali ini. Turut diadakan ialah kutipan derma bagi rakyat Palestin.
Secara ringkasnya, ucapan-ucapan dari pelbagai wakil NGO, parti politik serta wakil Palestin secara terus mengecam tindakan zalim rejim zionis dan menuntut tindakan kita semua untuk membela dan memberi pelbagai bentuk sumbangan yang termampu kepada penduduk Palestin yang telah sekian lama ditindas oleh rejim Zionis.
Turut disertakan beberapa lagu perjuangan diantara satu-satu ucapan yang mampu untuk menyuntik semangat untuk terus membela rakyat Palestin dan menentang rejim Zionis serta sekutunya.
Akhir kata semoga program yang dijalankan ini mampu untuk memberikan kesedaran kepada kita semua, bahawa betapa pentingnya kita sebagai umat Islam di akhir zaman ini saling menyintai antara satu sama lain. Sebagai mana kisah-kisah perjuangan para sahabat Rasulullah dahulu dalam menegakkan syiar Islam.
“Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, sebahagian mereka(adalah) penolong bagi sebahagian yang lain.”(al-Anfal (9):71)
Baca Seterusnya

SEJENAK DI HIMPUNAN MAHASISWA


9 Januari, hampir 3000 mahasiswa dari pelbagai intitusi berhimpun di Masjid As-Shakirin berhampiran KLCC untuk menyuarakan bantahan kepada kerajaan Mesir melalui kedutaannya disini, serta yang paling utama ialah untuk menyuarakan suara mahasiswa yang mengutuk sekeras-kerasnya tindakan zalim rejim zionis keatas Palestin. Pehimpunan ini dianjurkan oleh GAMIS serta turut disertai oleh pelbagai lagi badan-badan NGO.
Sebelum bermula himpunan tersebut, terlebih dahulu para hadirin disajikan dengan ceramah ringkas yang menuntut kepada tindakan kita sebagai umat Islam untuk membela sesama saudara. Isu Palestin yang menyayat hati ini juga turut disentuh oleh khatib dalam khutbah jumaat, dan solat sunat hajat juga turut diadakan selepas selesai solat Jumaat bagi memohon pertolongan dari Yang Maha Esa.
Himpunan bermula selepas selesai solat sunat hajat, dan terus berarak ke kedutaan Mesir yang terletak lebih kurang 3km dari masjid. Pelbagai sepanduk dan banner yang secara tegas menyuarakan suara mahasiswa yang mengutuk tindakan zalim rejim zionis. Sepanjang perarakan ke kedutaan Mesir, turut dilaungkan pelbagai kata-kata yang menyokong perjuangan Palestin dan mengutuk rejim zionis dan sekutunya.
Sebaik sampai dihadapan kedutaan Mesir, beberapa wakil dari pihak-pihak yang terlibat menyampaikan ucapan ringkas mereka kepada mahasiswa yang hadir pada himpunan tersebut serta turut disampaikan sajak yang bertemakan Palestin.
Memorandum diserahkan kepada pihak kedutaan Mesir yang secara umumnya mendesak supaya sempadan Rafah yang dikawal oleh pihak Mesir, dibuka untuk bantuan kemanusiaan dihulurkan kepada rakyat Palestin. Himpunan ini diakhiri dengan ucapan yang penuh semangat oleh Presiden Gamis, sebelum diminta pihak berkuasa.
Akhir kata semoga suara mahasiswa ini mampu untuk membangkitkan semangat perjuangan kepada mahasiswa yang lain, serta kepada masyarakat Malaysia umumnya.
Baca Seterusnya

Tuesday, January 6, 2009

RAPAT UMUM ANJURAN AMAN PALESTIN



SUMBER: http://www.amanpalestin.org/
Baca Seterusnya

HIMPUNAN MAHASISWA BANTAH KEKEJAMAN ISRAEL

Satu perhimpunan yang mensasarkan sekitar 1000 mahasiswa akan diadakan sebagai tanda bantahan kezaliman Zionis terhadap pendudukPalestin di Gaza. Butir-butir program adalah seperti berikut :

Tarikh : 9 Januari 2009
Hari : Jumaat
Tempat Berkumpul : Masjid Putra, Putrajaya
Masa : Selepas solat Jumaat
Tema Baju : Warna Hitam

Perhimpunan akan disusuli dengan serahan Memorandum kepada Perdana Menteri, Y.A.B. Datuk Seri Abdullah bin Ahmad Badawi.
Baca Seterusnya

Friday, January 2, 2009

AZAM DAN SEMANGAT DI SEMESTER BARU

Setelah hampir sebulan bercuti, mahasiswa dan mahasiswi kembali berkumpul di pusat pengajian mereka bagi meneruskan kembali pengajian dalam semester kedua bagi sesi 2008/2009. Selamat datang kembali diucapkan khususnya kepada mahasiswa/siswi Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Sempena awal muharram dan tahun baru ini, marilah kita tanamkan azam dan semangat untuk terus dan berusaha untuk meningkatkan kecemerlangan kita dalam lapangan ilmu ini. Mantapkan diri dan kuatkan semangat dan siap sedia untuk menghadapi hari yang mendatang.
Tahniah juga diucapkan kepada mahasiswa/siswi yang telah berjaya mendapat keputusan yang cemerlang dalam peperikasaan akhir semester lepas, semoga akan terus berusaha untuk mengekalkannya dan kepada yang kurang bernasib baik, teruskan usaha dan tingkatkan usaha, InsyaAllah akan berjaya.
Akhir kata, tempuhilah hari yang mendatang dengan apa yang ada dengan penuh kerelaan dan senang hati. Bergembira dan berbahagialah, optimis dan damaikanlah hidup anda.
Sekian
Mohd Zulfazly bin Fauzi
Exco Sukan dan Rekreasi PMS 08/09
Baca Seterusnya