Sunday, March 29, 2009

CERAMAH BERSAMA DR.DANIAL ZAINAL ABIDIN

Pada hari Sabtu 28 Mac 2009, alhamdulillah saya diberi keizinan oleh-Nya, untuk mengikuti satu ceramah yang bertajuk Sains Membenarkan Islam atau Islam Membenarkan Sains?. Ceramah ini disampaikan oleh Dr.Danial Zainal Abidin.
Tajuk ceramah ini merupakan satu persoalan yang menarik untuk kita fikirkan bersama. Sains merupakan satu cabang ilmu yang dilihat sangat penting dalam era kemajuan sekarang. Sesebuah negara atau bangsa yang menguasai ilmu ini dilihat akan maju dari yang lain. Agama Islam sememangnya menekankan kepentingan menguasai ilmu dikalangan umatnya. Ini dapat dilihat melalui penurunan wahyu yang pertama keatas Rasulullah s.a.w, yang mana bermaksud “Bacalah”. Ini menunjukkan betapa pentingnya penguasaan ilmu dalam agama Islam. Umat Islam juga turut dikurniakan satu mukjizat yang besar iaitu Al-Quran sebagai petunjuk dan penawar bagi manusia. Jadi tidak hairanlah orang bukan Islam juga tertarik dengan Al-Quran.
Namun begitu, menurut Dr.Danial, umat Islam sekarang kebanyakkannya hanya mengaji Al-Quran tetapi tidak mengkajinya. Lidah mengatakan bahawa Al-Quran itu merupakan mukjizat besar tetapi sikap tidak menggambarkannya. Menurutnya lagi 3 urutan penting yang harus dijadikan panduan oleh seseorang iaitu, ilmu seterusnya iman dan seterusnya amal. Sebagai contoh, seseorang itu haruslah mengenal Allah terlebih dahulu sebelum mengimaninya dan seterusnya beramal. Sebagaimana dakwah Rasulullah s.a.w yang menekankan akidah terlebih dahulu sebelum ke perkara lain.
Namun begitu, bagaimana kita hendak memacu ilmu ini?. Jawapan yang diberikan cukup mudah iaitu takwa. Takwa boleh memacu kearah ilmu. Tetapi takwa itu bukannya mudah untuk dilakukan dan juga tidak mustahil untuk dilakukan. Pengertian takwa berdasarkan ceramah Dr.Danial, ialah terkandung 3 perkara iaitu, taat jangan maksiat, ingat jangan lupa, dan syukur jangan kufur.
Seterusnya, dalam ceramah tersebut, dipaparkan pelbagai ayat Al-Quran yang bercirikan saintifik yang mana telah dikaji dan hanya boleh dibuktikan pada zaman sekarang. Jadi perkara ini telah menarik minat pengkaji terhadap Islam dan seterusnya ramai dikalangan mereka memeluk Islam. Sebagai contoh teori Big Bang yang mana hanya ditemui sekarang, tetapi ianya telah terdapat didalam Surah Al-Anbiyak ayat ke 30. Serta banyak lagi contoh-contoh yang lain.
Jadi sebagai kesimpulannya, Sains itu sebenarnya hanya merupakan alat untuk membenarkan sesetengah ayat Al-Quran. Sekiranya alat itu bercanggah dengan Al-Quran, maka ia haruslah dibuang.
Baca Seterusnya

Tuesday, March 24, 2009

RAWATAN ALTERNATIF MELALUI GELOMBANG DAN WARNA

15 MAC 2009: Satu seminar rawatan alternatif telah berjaya dianjurkan oleh Exco Latihan dan Pembangunan Sahsiah MPP. Alhamdulillah saya berpeluang menyertainya, dan sepanjang seminar itu, banyak benda yang telah saya belajar terutama berkaitan dengan warna, gelombang serta serba sedikit mengenai kaedah rawatan kristal. Pada ruangan blog saya ini, tidak salah sekiranya saya ingin berkongsikan serba sedikit mengenai apa yang telah saya belajar sepanjang seminar ini.
Pertama sekali saya ingin kongsikan mengenai warna pemakaian seharian kita. Berikut adalah tema warna pakaian anda mengikut hari:
Ahad : Warna Hitam
Isnin : Warna Putih
Selasa : Warna Pink
Rabu : Warna Biru
Khamis : Warna Kuning/Oren
Jumaat : Hijau
Sabtu : Merah
Seterusnya ialah mengenai jadual waktu seharian kita berdasarkan frequensi warna yang dikeluarkan oleh bumi pada waktu-waktu tertentu:
1.00am-2.00am – Bumi mengeluarkan frequensi warna pink (sesuai untuk waktu berkasih-sayang)
2.00am-4.00am- Bumi mengeluarkan frequensi warna ungu (sangat sesuai untuk menuntut ilmu)
4.00am-7.00am- Bumi mengeluarkan frequensi warna biru (digalakkan untuk tidur dan bangun 10 minit sebelum waktu subuh)
7.00am-11.00am- Bumi mengeluarkan frequensi warna hijau(sesuai untuk melakukan kerja/belajar)
11.00am-2.00pm-Bumi mengeluarkan frequensi warna kuning (sesuai untuk berehat seketika)
2.00pm-7.00pm-Bumi mengeluarkan frequensi warna oren(sesuai untuk kerja/belajar serta beriadah)
Maghrib-Isya’-Bumi mengeluarkan frequensi warna merah(digalakkan untuk berzikir@membaca al-quran, tidak digalakkan berkeliaran)
Isya’-12.00 tghmlm-Bumi mengeluarkan frequensi warna hitam (digalakkan untuk tidur/berehat)
Kita digalakkan untuk tidur dalam keadaan bersih@berwuduk dan berpakaian warna putih
Sebarang kesilapan atau pandangan dialu-alukan.
Baca Seterusnya

Sunday, March 8, 2009

SALAM MAULIDUR RASUL

Rasulullah SAW dilahirkan di tengah-tengah keluarga Bani Hasyim di Makkah pada pagi Isnin, 9 haribulan Rabi’ul-Awwal. Pada tahun ini jugalah peristiwa tentara bergajah dan empat puluh tahun seltelah kekuasaan Kisra Anusyirwan atau tepat dengan 20 atau 22 haribulan April 571 Masihi.(Ar-Rahiqul Makhtum 87).
Pelbagai program atau acara diadakan semperna untuk memperingati ulang tahun kelahiran Baginda SAW dan secara tidak langsung untuk memberi peringatan dan penghayatan kepada umat islam tentang perjuangan Rasulullah bagi menegakkan dan menyebarkan Islam. Semua ini adalah sebagai tanda kasih umat Islam terhadap pemimpin agung yang menjadi manusia istimewa pilihan Allah.
Kelahiran Nabi Muhammad SAW sebagai pemimpin agung adalah rahmat bagi sekalian alam. Kelahiran Rasulullah SAW kemuka bumi ini telah mengubah kehidupan umat manusia di dunia daripada masyarakat yang dulunya kufur (jahiliyyah) bertukar menjadi taat dan mentauhidkan Allah. Jelaslah kelahiran Baginda SAW benar-benar membawa perubahan besar dalam pelbagai aspek kehidupan manusia. Itulah rahmat dan nikmat daripada Allah mengutus junjungan besar Nabi Muhammad SAW ke muka bumi ini. Sebagaimana firman Allah yang bermaksud:

"Dan tiada Kami mengutus engkau (wahai Muhammad) melainkan untuk menjadi rahmat bagi seluruh alam." (Surah al-Anbiya', ayat 107)

Perjuangan Rasulullah SAW dalam menyebarkan Islam penuh dengan pelbagai dugaan dan cabaran yang berat, seperti ancaman bunuh, kesengsaraan, penderitaan dan penindasan yang dilakukan oleh musuh-musuh Islam. Namun keteguhan dan kesabaran baginda SAW dalam melaksanakan perintah dan tanggungjawab yang diberikan oleh Allah SWT telah menyebabkan agama Islam tertegak dan terus berkembang hingga ke hari ini. Sesungguhnya tidak dapat digambarkan dengan kata-kata pengorbanan yang dilakukan oleh Rasulullah dalam menegakkan Islam di bumi ini. Oleh itu sirah Baginda SAW ini perlu dijadikan sebagai pedoman bagi umat Islam dalam menjalani kehidupan di dunia yang sementara ini.
Rasulullah SAW juga seharusnya dijadikan sebagai idola bagi setiap umat Islam kerana keistimewaannya serta budi pekertinya yang elok. Peribadi baginda benar-benar luhur, manakala jiwa dan hatinya pula suci bersih. Dengan memiliki keperibadian unggul Baginda berjaya melaksanakan segala tugas dan tanggungjawab diamanahkan Allah kepadanya. Sebagaimana firman Allah SWT yang bermaksud:

"Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta dia pula menyebut dan mengingati Allah selalu (dalam masa susah dan senang)." (Surah al-Ahzab, ayat 21)

Kehidupan Nabi Muhammad SAW mengandungi pengajaran dan contoh teladan yang baik. Jika diikuti, maka kehidupan manusia seluruhnya akan mendapat kebahagiaan di dunia dan akhirat. Banyak contoh ditunjukkan Rasulullah SAW dalam mentaati dan beriman kepada Allah merangkumi seluruh aspek kehidupan manusia seperti ibadah, muamalat, politik, hubungan kemasyarakatan dan akhlak. Baginda juga pemimpin agama, negara, suami, bapa, pendidik, pendakwah dan pejuang.
Selain itu kejayaan Baginda dalam menyebarkan Islam ini juga telah berjaya melahirkan insan yang bertakwa kepada Allah dan terus menyambung perjuangannya dalam menegakkan dan menyebarkan Islam hingga ke hari ini, seperti Saidina Abu Bakar, Umar Al-Khattab dan lain-lain.
Sebenarnya, Rasulullah SAW itu seharusnya diingati oleh umat Islam itu setiap waktu bukannya hanya pada bulan kelahiran Baginda. Banyakkan selawat ke atas Baginda SAW, kuatkanlah iman agar kita dapat menjadi umat Islam yang sejati.
Baca Seterusnya

PERISTIWA-PERISTIWA PENTING DALAM BULAN RABI’UL AWWAL

Ada banyak peristiwa penting yang telah dicatatkan oleh sejarah jatuh bangunnya tamadun Islam di dalam bulan Rabiulawal ini dan diantaranya ialah;
1. Kelahiran junjungan besar kita, Muhammad Rasulullah saw. Mengikut sumber-sumber mengatakan bahawa nabi lahir pada 12 Rabiul Awwal tahun gajah bersamaan 23 April 571M. Ini adalah sumber yang masyhur dan menjadi amalan umat Islam di Malaysia mengadakan sambutan Maulidurrasul pada 12 Rabiul Awwal di setiap tahun sehinggalah sekarang. Walau bagaimanapun ada sumber yang lain mengatakan bahawa nabi lahir pada 9 Rabiul Awwal tahun Gajah. Perbezaan pendapat ini akan disentuh lebih lanjut di bahagian Maulidur Rasul.
2. Perlantikan Nabi menjadi Rasul. Dibulan Rabiulawal inilah Nabi saw diangkat menjadi Rasul. Ketika ini Nabi saw berumur 40 tahun. Maka dengan ini bermulah dakwah baginda secara rasmi di Makkah al-Mukarramah.
3. Hijrah Tarikh hijrah adalah tarikh tibanya Rasulullah di Madinah al-Munawwarah pada ketika itu di sebut Yatsrib. Rasulullah sampai di Quba' pada hari Isnin 8 Rabiulawal dan Baginda sampai di Kota Madinah pada hari Jumaat 12 Rabiulawal dan Baginda menunaikan solat Jumaat yang pertama.
4. Peperangan Banyak peperangan yang telah terjadi pada zaman Rasulullah saw diantara tentera Islam dan tentera kuffar. Diantara peperangan yang berlaku di bulan Rabiulawal ialah peperangan Safwan (Badar pertama), Bawat, Zi Amar (Ghatfan), Bani An-Nadhir, Daumatul Jandal dan peperangan Bani Lahyan.
5. Wafatnya junjungan besar kita, Muhammad Rasulullah saw. Rasulullah telah wafat pada hari Isnin 12 Rabiulawal 11H bersamaan 7 Jun 632M. Baginda wafat di rumah isterinya Aisyah ra dan dikebumikan di Madinah al-Munawwarah.
6. Abu Bakar ra. menjadi khalifah Pada hari Rasulullah wafat, para sahabat tidak mahu menangguh urusan pentadbiran kerajaan dan segera membai'ah saidina Abu Bakar ra di Dewan Bani Sa'idah. Ini adalah kerana urusan pentadbiran negara tidak boleh terhenti walau seketika dan ia adalah nadi sesebuah kerajaan. Sebahagian sahabat pula menguruskan pengkebumian jenazah Rasulullah saw yang diketuai oleh Saidina Ali ra Ahli Bait Rasulullah saw.
7. Pembukaan Iraq Tentera Islam yang dipimpin oleh Khalid Ibni Walid ra telah memasuki Iraq dan bermulalah pemerintahan Islam di bumi Iraq di zaman saidina Abu Bakar ra.
8. Pembukaan Baitul Muqaddis Salahuddin al-Ayubi telah memimpin tentera Islam menewaskan tentera Salib dan seterusnya membuka pintu bagi pembukaan Baitul Muqaddis pada tahun 583 H.
9. Kejatuhan Empayar kerajaan Islam Sepanyol Kubu terakhir tentera Islam di Andalusia telah ditumbangkan oleh tentera Sepanyol yang dipimpin oleh Ferdinando dan Isabella pada tahun 897H. Bermulalah kemusnahan tempat-tempat bersejarah warisan umat Islam, masjid-masjid ditukar menjadi gereja dan muzium dan tiada lagi suara azan di negara tersebut
Baca Seterusnya

Sunday, March 1, 2009

Dilema Melayu

Alhamdulillah, 27 Feb 2009, aku diberi kesempatan dan kelapangan waktu untuk mengikuti satu diskusi intelek bertajuk “Dilema Melayu- Kurang Fikir atau Kurang Zikir?” anjuran JHEPA yang disampaikan oleh Ustaz Pahrol Mohamad Juoi.
Sepanjang aku mengikuti diskusi ini, banyak benda yang telah aku pelajari dan aku juga turut merasa seronok sepanjang diskusi ini berlangsung. Awal-awal lagi Ustaz Pahrol tekankan mengenai kepimpinan. Mungkin kita tidak sedar bahawa setiap orang merupakan pemimpin, iaitu pemimpin kepada diri sendiri. Namun tugas sebagai pemimpin ini bukannya mudah dan tetapi tidak mustahil untuk dilakukan, Pesan Ustaz, pimpin diri kamu dahulu sebelum kamu memimpin yang lain dan seorang pemimpin itu hendaklah sentiasa belajar. Jika kita berhenti belajar, kita akan berhenti memimpin.
Aku juga turut merasa kagum dan tertarik dengan definisi yang diberikan oleh Ustaz mengenai fikir dan zikir ini. Menurutnya, zikir ini merupakan satu perlakuan untuk mengingat Allah, dan dari sini akan lahirlah ilmu tauhid. Ilmu ini datangnya direct dari Allah. Manakala menurut beliau lagi, fikir ini datangnya dari pemikiran atau akal manusia, dan dari sini akan lahirlah ilmu akhliah. Kedua-duanya ini haruslah saling melengkapi antara satu sama lain. Fikir memerlukan zikir dan zikir juga memerlukan fikir. Ibarat membina bangunan, terlebih dahulu haruslah disiapkan asasnya, barulah boleh didirikan bangunan tersebut, dan setiap bangunan itu juga haruslah mempunyai asas yang kukuh untuk berdiri tegak.Semakin besar@tinggi bangunan yang ingin dibina semakin besar dan kuat asas yang kita perlukan. Fikir ini sebagai bangunan dan zikir ini merupakan asas bangunan.
“Hujung akal pangkal agama” petikan kata HAMKA
Sekadar selingan, ustaz ini juga bertanya kepada kami, pendidikan anak itu bermula bila?, satu soalan yang mungkin tidak pernah aku fikirkan selama ini, lalu dijelaskan oleh ustaz bahawa pendidikan anak itu bermula sejak memilih pasangan hidup lagi. Setelah aku fikirkan betul jugak kata ustaz itu.
Seterusnya ustaz tersebut manyambung lagi dengan perubahan sikap kearah perpaduan. Menurut kajian, kejayaan seseorang itu banyak bergantung kepada sikap dan bukannya bergantung kepada ilmu pengetahuan. Sikap seseorang itu banyak bergantung kepada hati mereka, dan perpaduan itu juga hanya akan berjaya melalui hati, bukannya harta benda ataupun benda lain. Sebagaimana firman Allah yang bermaksud
“Dan yang mempersatukan hati mereka, walaupun kamu membelanjakan semua kekayaan yang ada dimuka bumi, nescaya kamu tidak akan dapat mempersatukan hati mereka, akan tetapi, Allah telah mempersatukan hati mereka. Sesungguhnya Dia Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana” (al-anfal(8):63)
Namun begitu, didalam hati itu haruslah dimasukkan dengan iman. 2 perkara asas bagi iman ialah feeling of god in you dan sense of the end. Menurut ustaz, dua perkara ini, insyaAllah akan dapat meningkatkan keimanan kita.
Akhir kata, saya begitu tertarik dengan satu petikan ucapan ustaz iaitu, “Kita tidak nampak Allah itu Maha Besar, kerana samaada kita anggap diri kita besar atau orang lain yang lagi besar.”
Baca Seterusnya