Thursday, April 16, 2009

SEMOGA BERJAYA



Islam tidak memandang kecil kecemerlangan di dunia. Kecemerlangan di dunia hanya bermakna apabila ia menjadi alat bagi mencapai kecemerlangan di akhirat.(Dr. Danial, 2005). Petikan ini menggambarkan kepentingan menuntut ilmu semasa didunia ini akan dapat dijadikan manfaat diakhirat kelak.
Sememangnya setiap umat Islam, akan mengimpikan untuk memasuki syurga diakhirat kelak, dan inilah yang disebutkan sebagai kecemerlangan hakiki. Namun begitu, perjalanan untuk mencapainya itu masih jauh dan perlu mengikuti ketetapan yang ditetapkan oleh Allah s.w.t. Antaranya ialah menuntut ilmu yang bermanfaat. Sebagaimana sabda nabi saw yang bermaksud "Menuntut ilmu adalah wajib ke atas setiap muslim."(riwayat Ibn Majah dan Abu Ya'la).
Imam Ghazali mengelaskan ilmu ini kepada dua iaitu ilmu fardu ain yang mana wajib dituntut oleh setiap hamba Allah yang berakal,baligh,tanpa pengecualian sebagai contoh ilmu akidah dan fikah. Ilmu fardu kifayah adalah ilmu yang wajib dikuasai oleh umat islam dalam bidang-bidang yang diperlukan oleh masyarakat. Sebagai contoh ilmu perubatan, matematik dan sains.
Akhir kata selamat menduduki peperiksaan akhir semester bagi mahasiswa/wi UPSI secaraamnya dan khusus kepada sahabat-sahabat yang mengenali saya. Semoga usaha kita dalam menuntut ilmu ini diredhai oleh Allah.
"Hati memerlukan ilmu dan hikmat agar nafsu syahwat dan marah dapat dikekang untuk melaksanakan perkara-perkara yang bermanfaat." Imam Al-Ghazali.

0 comments: