Sunday, May 17, 2009

SELAMAT HARI GURU



Jika ada lafaz lebih tinggi daripada “terima kasih” maka itulah ucapan yang harus aku berikan kepada insan yang bergelar guru yang selama ini telah banyak berkorban untuk mendidik insan menjadi manusia yang berguna.
Seawal usia 7 tahun, aku telah mula dididik oleh para guru hinggalah sekarang, walaupun gelaran mereka telah berubah dari guru semasa di zaman persekolahan kepada pensyarah di institusi pendidikan tinggi sekarang. Namun jasa dan pengorbanan mereka amatlah besar dalam mendidik anak bangsa untuk dinilai. Semua orang boleh menyampaikan ilmu, namun untuk mendidik dan membentuk seseorang itu memerlukan pengorbanan dan kesungguhan yang tinggi dan tidak mengenal putus asa.
Dalam usaha kita menuntut ilmu, kita haruslah menunjukkan rasa hormat kepada guru kita agar ilmu yang kita tuntut itu diberkati oleh Allah s.w.t. Akhir kata, marilah kita mengenangkan kembali jasa dan pengorbanan guru terhadap diri kita selama ini, serta sentiasalah berdoa kepada Allah, untuk kesejahteraan mereka.
Selamat Hari Guru
Baca Seterusnya

CUTI DATANG LAGI

Teringat zaman kecik-kecik dulu tengok iklan “Tora datang lagi”, tapi sekarang usia dah semakin lanjut. Sepanjang tempoh itu, banyak perkara yang telah aku lakukan dan belum aku lakukan. Namun yang pastinya pengajian aku untuk semester ini telah pun berakhir. Semester depan InsyaAllah merupakan semester terakhir aku di UPSI.
Peperiksaan akhir semester telah berlalu, dan menjelmalah cuti semester yang agak panjang kali ini iaitu lebih kurang 2 bulan. Suasana di Tanjung Malim memang terasa lengang dengan ketiadaan pelajar UPSI yang rata-rata balik kampung sebaik sahaja tamat menduduki kertas ujian terakhir mereka., mungkin ingin berehat dan rindu ke kampung halaman dan keluarga tersayang setelah hampir 5 bulan berada di perantauan.
Akhir kata, selamat bercuti kepada mahasiswa/siswi semua, semoga cuti ini dipenuhi dengan aktiviti yang berfaedah dan bermanfaat. Kepada mahasiswa/siswi yang terpilih mewakili UPSI ke karnival Masum di UUM, tahniah dan semoga berjaya dalam acara yang diwakili.
p/s : Tak sabar nak datang kembali pada MSK ambilan Julai ini.
Baca Seterusnya

Friday, May 1, 2009

ELECTROMAGNETISM


Setiap kali aku dengar nama ni, pertama kali benda yang aku terbayang ialah, pensyarahnya iaitu En.Rozairie. Boleh dikatakan agak sempoi dan mesra pelajar la bagi aku, antara trademarknye yang aku ingat ialah “ape masalahnye”..itulah yang keluar dari mulutnya setiap kali kami mengeluh soalan susah ataupun konsep yang sukar untuk difahami.
Benda kedua yang aku terbayang adalah, soalan final exam yang susah nanti. Bukannya bermaksud putus asa tetapi berdasarkan pengalaman menjawab soalan tutorial,kuiz dan midterm, memang susah, tapi tak taulah orang lain macam mane. Mungkin salah satu sebabnya aku malas kot nak mengulangkaji pelajaran.
Ape2 pun final exam nanti haruslah buat yang terbaik, agak result pun dapat baik jugak dan yang paling penting ialah ilmu yang kita dapat untuk digunakan sebagai seorang guru kelak. InsyaAllah
5 haribulan yang mendebarkan: Final Exam Electromagnetism...
Baca Seterusnya