Saturday, January 10, 2009

SEJENAK DI HIMPUNAN MAHASISWA


9 Januari, hampir 3000 mahasiswa dari pelbagai intitusi berhimpun di Masjid As-Shakirin berhampiran KLCC untuk menyuarakan bantahan kepada kerajaan Mesir melalui kedutaannya disini, serta yang paling utama ialah untuk menyuarakan suara mahasiswa yang mengutuk sekeras-kerasnya tindakan zalim rejim zionis keatas Palestin. Pehimpunan ini dianjurkan oleh GAMIS serta turut disertai oleh pelbagai lagi badan-badan NGO.
Sebelum bermula himpunan tersebut, terlebih dahulu para hadirin disajikan dengan ceramah ringkas yang menuntut kepada tindakan kita sebagai umat Islam untuk membela sesama saudara. Isu Palestin yang menyayat hati ini juga turut disentuh oleh khatib dalam khutbah jumaat, dan solat sunat hajat juga turut diadakan selepas selesai solat Jumaat bagi memohon pertolongan dari Yang Maha Esa.
Himpunan bermula selepas selesai solat sunat hajat, dan terus berarak ke kedutaan Mesir yang terletak lebih kurang 3km dari masjid. Pelbagai sepanduk dan banner yang secara tegas menyuarakan suara mahasiswa yang mengutuk tindakan zalim rejim zionis. Sepanjang perarakan ke kedutaan Mesir, turut dilaungkan pelbagai kata-kata yang menyokong perjuangan Palestin dan mengutuk rejim zionis dan sekutunya.
Sebaik sampai dihadapan kedutaan Mesir, beberapa wakil dari pihak-pihak yang terlibat menyampaikan ucapan ringkas mereka kepada mahasiswa yang hadir pada himpunan tersebut serta turut disampaikan sajak yang bertemakan Palestin.
Memorandum diserahkan kepada pihak kedutaan Mesir yang secara umumnya mendesak supaya sempadan Rafah yang dikawal oleh pihak Mesir, dibuka untuk bantuan kemanusiaan dihulurkan kepada rakyat Palestin. Himpunan ini diakhiri dengan ucapan yang penuh semangat oleh Presiden Gamis, sebelum diminta pihak berkuasa.
Akhir kata semoga suara mahasiswa ini mampu untuk membangkitkan semangat perjuangan kepada mahasiswa yang lain, serta kepada masyarakat Malaysia umumnya.

0 comments: