Saturday, January 31, 2009

“KAMU BUNUH MEREKA”


Kali ini bukan lagi dijalan raya ataupun dihadapan kedutaan Israel ataupun US, sebalik bertempat di Davos Switzerland. Pada ketika itu satu Forum Ekonomi Dunia (WEF) sedang berlangsung.
PERDANA Menteri Turki, Recep Tayyip Erdogan, mengecam tindakan serangan zalim Israel keatas Gaza dan serta memarahi Presiden Israel Shimon Peres, kerana menafikan Tel Aviv bersalah mengganas di Gaza dengan berkata: "Kamu bunuh mereka."
Peres sebelumnya menegaskan bahawa tindakan serangan mereka adalah kerana serangan roket yang dilancarkan oleh pejuang-pejuang Hamas, dan turut menafikan bahawa Gaza dikepung dan kebuluran tidak berlaku di Gaza. Namun realitinya umum semua tahu bahawa pejuang-pejuang Hamas melancarkan roket mereka kerana tindakan biadap rejim Israel yang telah merampas tanah dan kawasan mereka serta membunuh nyawa orang awam yang tidak berdosa. Jadi salahkah jika mereka mempertahankan hak mereka daripada terus dirampas.
Melihat kepada statistik jumlah kematian kedua-dua pihak, rakyat Palestin yang terkorban sebenarnya jauh lebih besar daripada jumlah yang terkorban di pihak Israel. Dalam serangan ke atas Gaza yang mengorbankan lebih daripada 1000 nyawa, serta penggunaan senjata kimia yang merbahaya juga turut membuktikan bahawa Israel adalah pengganas zalim bukannya pejuang-pejuang Hamas yang hanya bertindak setelah hak-hak mereka dirampas oleh rejim Israel. Berikut adalah antara petikan kata-kata Perdana Menteri Turki sebelum meninggalkan forum.
"Saya berasa sangat sedih kerana hadirin bertepuk tangan selepas tuan (Peres) berucap kerana ramai penduduk (Palestin) telah terbunuh," katanya kepada Peres sebelum dicelah oleh pengerusi sesi iaitu wartawan Washington Post, David Ignatius.
"Peres, kamu lebih tua daripada saya. Suara kamu terlalu tinggi. Kamu bunuh mereka. Saya masih ingat kanak-kanak yang mati di tepi pantai. Saya masih ingat dua bekas Perdana Menteri (Israel) berkata mereka gembira masuk Palestin dengan kereta kebal. Dalam soal membunuh, kamu terlalu bagus."
Seharusnya perkara ini boleh dijadikan pengajaran kepada kita bahawa umat islam haruslah lebih tegas dan bersatu dalam menjaga kedaulatan Islam dan dalam usaha memerangi musuh-musuh Islam.
“Mereka (orang-orang yang bersama Rasulullah) adalah orang-orang yang tegas terhadap orang-orang kafir, tetapi berkasih saying terhadap sesame mereka.” (Al-Fath (48):29)

0 comments: