Friday, February 6, 2009

FUTSAL

Pada pagi Selasa, gelanggang serbaguna UPSI telah digegarkan dengan pelbagai aksi menarik permainan futsal yang ditunjukkan oleh sebilangan anak-anak muda. Mengikut perkiraan seramai lebih kurang 15 peserta yang telah menyertai permainan pada pagi tersebut.
Kehadiran dimulai dengan rombongan peserta dari rumah Taman Malim dan beberapa wakil dari Ketoyong serta seorang wakil dari KUO seawal jam 8 pagi, diikuti oleh rombongan rumah Taman Sentosa, dan akhir sekali diikuti oleh rombongan dari Taman Malim. Setelah acara sembang pagi dan “warm-up” selesai, berlangsunglah beberapa siri perlawanan futsal. Kali ini setiap pasukan dibina dengan campuran ahli, bukannya mengikut tempat kediaman mereka.
Perlawanan pertama menjanjikan pelbagai aksi menarik diantara kedua-dua pasukan, samaada dari segi skill individu mahupun teknikal berpasukan. Dengan kapasiti tenaga badan yang masih banyak, pemain dilihat tidak menghadapi masalah dalam aspek kecergasan di awal permainan. Ketika ini, saya masih lagi belum memasuki medan tempur, sebaliknya masih lagi dalam acara sembang pagi dengan beberapa rakan yang lain diluar gelanggang.
Setelah beberapa ketika bertarung, sebilangan pemain yang mula menunjukkan sifat keletihan, ditukar dengan pemain yang masih belum memasuki medan pertarungan, termasuklah saya. Di awal perlawanan, pasukan saya tidak menghadapi sebarang masalah dalam menyaingi pasukan lawan. Beraksi sebagai “last man”, tugas saya adalah untuk mengemudi benteng pertahanan. Setelah beberapa ketika,kedua-dua pasukan masih lagi terikat tanpa jaringan, tetapi kesilapan penjaga gol pasukan saya yang memberikan bola kepada pemain lawan, telah menyaksikan kekalahan pasukan saya. “Apsal ko baling bola kat dia” Tanya saya, “Aku tak nampak,aku ingatkan ko”, jawabnya. Kelakar pun ada, penjaga gol tu rabun sebenarnya dan ketika tu pula beliau tidak memakai cermin mata, dan saya pula pakai baju warna sama dengan salah seorang pemain lawan. Jadi tidak hairanlah benda tu boleh berlaku.
Pada perlawanan kedua pula, sedikit rombakan telah dilakukan, penjaga gol ditukar posisi sebagai penyerang manakala tempatnya diganti oleh pemain lain. Taktik ini membuahkan hasil apabila pasukan saya berjaya menewaskan pasukan lawan, dan penjaring terbanyak adalah penjaga gol tersebut. Nampaknya beliau memang sesuai menjadi penyerang daripada penjaga gol, lalu kami gelarkan beliau sebagai Wayne Rooney.
Walaupun sepanjang perlawanan tersebut, saya tidak diberi peluang untuk menjaringkan gol, namun saya telah berpeluang untuk mempertahankan pintu gol daripada dibolosi, dan juga dengan beberapa “assist” . Setelah beberapa ketika berlari, ketawa, menyepak bola, menahan bola, mengelecek, kami pun beransurlah dari gelanggang tersebut dan ke destinasi seterusnya, iaitu Karim Corner untuk menjamu selera yang semakin menggila.
Akhir kata, terima kasih kepada yang hadir, semoga semua dikurniakan badan yang sihat, dan tidak lupa kepada pasukan Tonjol FC, teruskan latihan untuk lebih berjaya. Dan kepada semua, rajinkanlah diri untuk meluangkan sedikit masa untuk melakukan aktiviti yang boleh mengeluarkan peluh, agar badan kita kuat serta sihat. Akal yang cerdas bermula daripada badan yang sihat.

0 comments: