Sunday, March 1, 2009

Dilema Melayu

Alhamdulillah, 27 Feb 2009, aku diberi kesempatan dan kelapangan waktu untuk mengikuti satu diskusi intelek bertajuk “Dilema Melayu- Kurang Fikir atau Kurang Zikir?” anjuran JHEPA yang disampaikan oleh Ustaz Pahrol Mohamad Juoi.
Sepanjang aku mengikuti diskusi ini, banyak benda yang telah aku pelajari dan aku juga turut merasa seronok sepanjang diskusi ini berlangsung. Awal-awal lagi Ustaz Pahrol tekankan mengenai kepimpinan. Mungkin kita tidak sedar bahawa setiap orang merupakan pemimpin, iaitu pemimpin kepada diri sendiri. Namun tugas sebagai pemimpin ini bukannya mudah dan tetapi tidak mustahil untuk dilakukan, Pesan Ustaz, pimpin diri kamu dahulu sebelum kamu memimpin yang lain dan seorang pemimpin itu hendaklah sentiasa belajar. Jika kita berhenti belajar, kita akan berhenti memimpin.
Aku juga turut merasa kagum dan tertarik dengan definisi yang diberikan oleh Ustaz mengenai fikir dan zikir ini. Menurutnya, zikir ini merupakan satu perlakuan untuk mengingat Allah, dan dari sini akan lahirlah ilmu tauhid. Ilmu ini datangnya direct dari Allah. Manakala menurut beliau lagi, fikir ini datangnya dari pemikiran atau akal manusia, dan dari sini akan lahirlah ilmu akhliah. Kedua-duanya ini haruslah saling melengkapi antara satu sama lain. Fikir memerlukan zikir dan zikir juga memerlukan fikir. Ibarat membina bangunan, terlebih dahulu haruslah disiapkan asasnya, barulah boleh didirikan bangunan tersebut, dan setiap bangunan itu juga haruslah mempunyai asas yang kukuh untuk berdiri tegak.Semakin besar@tinggi bangunan yang ingin dibina semakin besar dan kuat asas yang kita perlukan. Fikir ini sebagai bangunan dan zikir ini merupakan asas bangunan.
“Hujung akal pangkal agama” petikan kata HAMKA
Sekadar selingan, ustaz ini juga bertanya kepada kami, pendidikan anak itu bermula bila?, satu soalan yang mungkin tidak pernah aku fikirkan selama ini, lalu dijelaskan oleh ustaz bahawa pendidikan anak itu bermula sejak memilih pasangan hidup lagi. Setelah aku fikirkan betul jugak kata ustaz itu.
Seterusnya ustaz tersebut manyambung lagi dengan perubahan sikap kearah perpaduan. Menurut kajian, kejayaan seseorang itu banyak bergantung kepada sikap dan bukannya bergantung kepada ilmu pengetahuan. Sikap seseorang itu banyak bergantung kepada hati mereka, dan perpaduan itu juga hanya akan berjaya melalui hati, bukannya harta benda ataupun benda lain. Sebagaimana firman Allah yang bermaksud
“Dan yang mempersatukan hati mereka, walaupun kamu membelanjakan semua kekayaan yang ada dimuka bumi, nescaya kamu tidak akan dapat mempersatukan hati mereka, akan tetapi, Allah telah mempersatukan hati mereka. Sesungguhnya Dia Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana” (al-anfal(8):63)
Namun begitu, didalam hati itu haruslah dimasukkan dengan iman. 2 perkara asas bagi iman ialah feeling of god in you dan sense of the end. Menurut ustaz, dua perkara ini, insyaAllah akan dapat meningkatkan keimanan kita.
Akhir kata, saya begitu tertarik dengan satu petikan ucapan ustaz iaitu, “Kita tidak nampak Allah itu Maha Besar, kerana samaada kita anggap diri kita besar atau orang lain yang lagi besar.”

0 comments: