Saturday, February 28, 2009

PEMBUKA TIRAI KEJOHANAN

Pada 21 Feb, bertempat di Stadium Hoki Utem secara rasminya Liga Hoki Masum 2009 (div 1) telah bermula. Sebanyak 8 buah IPT sahaja yang diberi penghormatan untuk beraksi dalam liga ini, iaitu UPM selaku juara bertahan, UNITEN, UTM, Uitm, UM, UPSI serta UteM dan USM yang baru dinaikkan ke divisyen 1 kali ini.
Kami bertolak ke Stadium Hoki UteM dari kampus lebih kurang pada jam 11 pagi. Pada perlawanan ini, kami akan menentang UteM yang dijadualkan berlangsung pada jam 5 petang. Sepanjang menyertai liga hok divisyen 1 ini, pencapaian terbaik UPSI ialah mendapat tempat ke-4 liga dan juga tempat ke-4 bagi Piala Masum. Kalau tak silap waktu itu aku berada di semester 2. First debut aku juga kalau tak silap ialah sewaktu menentang UM.
Namun,pada pembuka tirai kali ini, kami tumbang kepada UteM yang nyata lebih kuat daripada kami dari semua segi, baik dari segi fitness, mahupun taktikal. Walaupun kami berjaya mengekang mereka pada separuh masa yang pertama, namun pada separuh masa yang kedua kami gagal lagi bertahan. Akhirnya selepas tamat wisel penamat dibunyikan kami tewas 2-4.
Banyak benda sebenarnya yang perlu kami perbaiki, yang pertama sekali ialah komitmen untuk menjalani latihan, rata-rata pemain kebanyakkannya ‘lack of fitness’ serta tidak kurang juga ‘level of confident ‘ dan dari segi teknikal. Memang tidak dinafikan ketiadaan jurulatih yang sah serta gelanggng hoki yang sebenar juga merupakan antara faktornya, bukannya tidak bersyukur tetapi inilah keperluan sebenarnya dan bukannya kehendak. Jurulatih memainkan peranan yang penting dalam sesebuah pasukan itu, ibarat peranan seorang guru mengajar muridnya.
Harap permainan kami selepas ini akan dapat menunjukkan peningkatan bagi mengharungi perlawanan yang seterusnya. Berikut ialah jadual perlawanan :
TARIKH MASA PERLAWANAN PADANG
21 FEB 5 PTG UPSI lwn UteM Stadium Hoki UteM
28 FEB 5 PTG UPSI lwn UNITEN Stadium MPS Seremban
07 MAC 5 PTG UPSI lwn USM Stadium Hoki USM
14 MAC 5 PTG UPSI lwn UPM Stadium Hoki UIAM
21 MAC 3 PTG UPSI lwn UTM Stadium Hoki UteM
28 MAC 5 PTG UPSI lwn UM Stadium Hoki Jln Duta
04 MAC 5 PTG UPSI lwn UiTM Stadium Hoki UIAM

0 comments: