Sunday, February 8, 2009

Kayuhan ke Sungai Bil

Pada 7 Februari, seramai 5 orang peserta telah menekadkan diri untuk berkayuh ke Sungai Bil. Pada awalnya dijangka 6 peserta bakal mengikuti kayuhan ini, tetapi seorang peserta terpaksa menarik diri di saat akhir. Seawal jam 7.30 pagi kami menikmati sarapan pagi untuk dijadikan bekalan tenaga sepanjang kayuhan nanti. Lebih kurang 30 minit menikmati sarapan, kami pun memulakan kayuhan ke Sungai Bil bermula di Taman Malim.
Terlebih dahulu pada malam sebelumnya itu kami melakukan last check yang terakhir pada basikal masing-masing untuk mengelakkan timbulnya masalah sepanjang perjalanan nanti. Namun manusia hanya mampu merancang tetapi Allah yang berkuasa menentukan apa yang akan terjadi. Tidak sampai 10 minit berkayuh, salah sebuah basikal menghadapi masalah pada pedal pengayuh. Perjalanan kami terganggu hampir 10 minit. Namun ini semua tidak mematahkan semangat kami untuk meneruskan misi ke Sungai Bil.
Setibanya di hadapan kolej Za’ba, masalah yang sama kembali berulang. Kami terpaksa berhenti lagi untuk membetulkan masalah. Sepanjang perjalanan itu cuaca yang redup sedikit sebanyak membantu kami untuk meneruskan kayuhan. Namun setelah memasuki jalan kampung, keadaan sedikit merbahaya dan kami perlu berhati-hati kerana banyak lori dan kenderaan berat menggunakan jalan tersebut yang hanya mempunyai 2 lorong.
Alhamdulillah lebih kurang jam 9.20 pagi, setelah berkayuh hampir 19km (andaian) kami semua selamat sampai ke Sungai Bil. Suasana yang nyaman sedikit sebanyak menghilangkan rasa penat kami. Air sungai yang sejuk telah menyegarkan kembali tubuh dan membuat keringat yang keluar sepanjang perjalanan tadi. Aku tidak melepaskan peluang untuk mandi seketika, kerana kalau tak silap, kali terakhir aku kesini ialah semasa di semester 2. Kami juga turut tidak melepaskan peluang untuk mengabadikan kenangan di sini dengan pelbagai aksi.
Setelah hampir 40 minit di Sungai Bil, kami pun memulakan perjalanan pulang ke rumah. Sepanjang perjalanan pulang beberapa kali kami terpaksa berhenti untuk membetulkan masalah pedal basikal salah seorang kawan kami. Setinggi kami panjatkan kesyukuran kehadrat Ilahi kerana, kami semua selamat sampai dirumah lebih kurang dalam pukul 11 pagi.
Setibanya dirumah, barulah aku merasai kesannya, badan terasa penat, kaki seolah-olah tiada, jadi lebih kurang 10 minit selepas itu aku pun terlelap keletihan. Terima kasih diucapkan kepada Eja, Majid, Nasrul dan Zahid yang turut serta dalam kayuhan ini ke Sungai Bil. Semoga aktiviti sebegini dapat dijalankan lain kali.
p/s Dengar cerita lepas ni nak pergi ke Kuala Kubu Baru pula..

0 comments: