Friday, February 6, 2009

Milikan Oil Drop

Inilah tajuk eksperimen kedua saya dalam subjek Fizik Moden yang telah saya lakukan pada hari Rabu yang lalu. Bunyinya seperti menarik, namun sejarah membuktikan bahawa eksperimen ini memerlukan tumpuan yang tinggi dan kejituan dalam melakukan setiap langkah bagi memastikan eksperimen ini mencapai objektifnya.
Melalui eksperimen ini, kita dapat melihat pergerakan zarah, yang mustahil untuk dilihat melalui mata kasar kita. Jadi ianya merupakan satu pengalaman yang menarik untuk melihat salah satu kebesaran-Nya. Pergerakan zarah ini kelihatan seperti manik-manik kecil cahaya, namun ianya hanya dapat bertahan untuk beberapa ketika sahaja. Jadi semburan minyak ke dalam bekas yang disediakan haruslah dilakukan dengan teliti, kerana jika terlebih, akan mengganggu tumpuan untuk menganalisis pergerakan zarah tersebut, dan jika terlalu sedikit zarah akan kelihatan dalam masa yang pendek sahaja.
Zarah yang kelihatan ini akan dianalisis pergerakannya, dari segi halajunya, ketika pergerakan menurun ataupun menaik. Pergerakkan menaik dan menurun zarah ini boleh dikawal dengan mengawal cas pada permukaan “plate”. Dan melalui pengawalan cas “plate” ini kita juga boleh menentukan samaada sesuatu zarah itu membawa cas positif ataupun negative. Sebagai contoh, jika kita mengenakan cas positif pada ‘plate’ atas, zarah yang bergerak menjauhi ‘plate’ tersebut dikatakan membawa cas positif dan zarah yang mendekati ‘plate tersebut membawa cas negative.
Setelah mendapatkan halaju pergerakan zarah tersebut, maka tugas seterusnya adalah untuk mencari jisim bagi zarah tersebut melalui rumus yang telah disediakan. Jadi itulah antara tugas kami dalam eksperimen ini . Sekadar perkongsian.
p/s Siap eksperimen, lab report menyusul..

0 comments: