Thursday, November 13, 2008

MELAYU ADALAH ISLAM, ISLAM ADALAH MELAYU?

Sinonim ini sudah lagi tidak tepat dakwaan sesetengah pihak. Sebagai contoh berdasarkan Bancian Penduduk dan Perumahan Malaysia 1980 yang dikeluarkan oleh Jabatan Perangkaan menunjukkan adanya orang melayu yang menganut selain daripada Islam. Angka yang dilaporkan ketika itu ialah seramai 64,503 melayu tidak beragama Islam.
Namun saya percaya angka itu mungkin telah berubah terutamanya dengan pelbagai cabaran yang melanda umat islam di akhir zaman ini sebagai contoh gejala murtad. Jika dahulu orang bukan Islam dating ke pejabat agama Islam untuk memohon masuk Islam, namun sekarang telah berubah, ramai orang yang dating ke pejabat agama Islam untuk memohon keluar Islam.
Sekarang pula timbul pelbagai fahaman yang boleh menyesatkan umat Islam, sebagai contoh fahaman Sekularisme yang semakin berluasa sekarang.
Saya teringat petikan didalam sebuah buku yang bertajuk “Asas-asas Islam” yang ditulis oleh seorang ulama’ Abu Ala Al Maududi, yang mengutarakan satu persoalan yang saya rasa menarik untuk dikongsi kepada sahabat semua iaitu “Jika kamu berjumpa dengan seseorang, atas alas an apa kamu nak panggil seseorang itu sebagai seorang yang beragama Islam” adakah kerana rupanya?, namanya? Ataupun bangsanya?.
Jadi sama-samalah kita fikirkan..
tepuk dada, tanya iman
Sekian,

0 comments: